Modele zdalnie sterowane, aparatury, silniki, farby, paliwo.
Witamy w poniedziałek (23.10), 22 października 2017
Dystrybuujemy:


Jak dociera i uruchamia się model spalinowy?
Aby uruchomić model spalinowy będziemy potrzebować: paliwo, butelkę do nalewania oraz grzałkę z naładowaną baterią. Musimy pamiętać aby model miał zasilanie odbiornika i nadajnika (aparatury).
Jeśli model jest uruchamiany pierwszy raz musimy zacząć od docierania silnika. Jeśli uruchamiamy go już po dotarciu zaczynamy od zatankowania paliwa.
  1. Tankowanie zaczynamy od napełnienia butelki
    • naciskamy butelkę
    • wkładamy do zbiornika z paliwem
    • popuszczamy, tak aby ciśnienie wciągnęło paliwo do środka



  2. W drugiej kolejności paliwo z butelki nalewamy do baku modelu
    • rurkę napełnionej butelki wsuwamy do baku modelu
    • naciskamy,
    • paliwo z butelki zostaje pod ciśnieniem wtłoczone do baku modelu


  3. Uruchomienie samochodu
    • wkładamy grzałkę do silnika,
    • naciskamy,
    • pociągamy szarpanką lub uruchamiamy rotostar


  4. Kontrola temperatury

  5. Po uruchomieniu modelu ważne abyśmy kontrolowali temperaturę. Powinna wahać się od 110 do 130 stopni Celiusza. Jeśli temperatura wzrasta należy zwiększyć ilość dopływającego do silnika paliwa.


  6. Czyszczenie

  7. W użytkowaniu modelu bardzo istotne jest zachowanie czystości. Ważne aby po każdym większym zabrudzeniu wyczyścić model. Do tego celu możemy wykorzystać pędzelek lub powietrze pod ciśnieniem.



Docieranie silnika Nitro
Bardzo ważnym etapem w ekploatacji jest nie tylko uruchomienie silnika, ale dotarcie. To ono może Nam zapewnić dużą żywodność.

Jest wiele sposobów docierania silnika. Zasada jednak jest ta sama - podczas docierania silnika, jego części mają się tak dopasować, aby mogły pracować wydajnie i gładko w każdym przedziale temperatury i obrotów do których silnik został stworzony.

Pierwsze trzy zbiorniki paliwa spalone podczas docierania są najważniejsze dla nowego silnika. Początkowe docieranie silnika ma ogromny wpływ na jego późniejsze osiągi i żywotność.

1. Na początku musimy ustawić w gaźniku wolne obroty silnika, to znaczy poziom do którego przepustnica będzie się zamykała. Ustawiamy to śrubą która nie jest odpowiedzialna za skład mieszanki paliwo/powietrze a jedynie tą wyznaczającą granicę zamknięcia przepustnicy. Upewniwszy się że przy zamkniętej przepustnicy wciąż jest przerwa na około 1mm, możemy rozpocząć dalsze czynności.

2. Obie iglice (od wysokich i niskich obrotów) domyślnie ustawione są na tzw. Basic setting (ustawienia wyjściowe). To znaczy że jest to takie ustawienie gaźnika w którym jest bezpiecznie rozpocząć docieranie (mieszanka jest bogata, silnik ma bardzo dobre smarowanie) lub ponownie rozpocząć regulację dotartego silnika.

Jeśli nie jesteście pewni tych ustawień, możecie sami je nastawić. Iglicę od wysokich obrotów (high speed needle) dokręcamy do końca, uważając na to aby nie popsuć, aż poczujemy wyraźny opór. Odkręcamy ją teraz na trzy pełne obroty śrubokrętu i mamy ustawione.

3. Z ustawioną przepustnicą na 1mm i iglicą wysokich obrotów w pozycji podstawowej uruchom silnik. W tym czasie bardzo uważnie obserwuj pracę silnika. Jeśli jego obroty (przy zamkniętej przeputnicy na 1 mm) są wyższe niż 3000 obrotów na minutę ustaw iglicę niskich obrotów na bogatszą mieszankę (low speed needle) przekręcając ją w lewo o 1/8 obrotu lub do osiągnięcia przez silnik niskich obrotów. Daj silnikowi chwilę aby mógł się przestawić na nową mieszankę i dalej obserwuj. Jesli silnik chodzi na niskich obrotach i się nie dławi, wszystko jest w porządku. Jeśli silnik dławi się to znaczy że iglica niskich obrotów jest ustawiona na zbyt bogatą mieszankę (dostaje za duzo paliwa). Poprawisz to przekręcając ją w prawą strone o 1/ obrotu. Ustawiając iglicę w pozycji wyjąciowej zawsze miej na uwadze smarowanie silnika, tak więc jak najbogatsze ustawienia (dym i nie spalone paliwo wydobywają się z tłumika)

4. Gdy silnik chodzi dobrze na niskich obrotach otwórz na chwilę przepustnicę i upewnij się że na wysokich obrotach również ma zapewniony ten komfort. Będąc pewnym iż silnik jest ustawiony na bardzo bogatą mieszankę, pozwól mu pracować na wolnych obrotach przez następne 20 minut.

UWAGA:

Możliwe, że podczas pierwszych 20 minut będziecie musieli zostawić grzałkę podłączoną do świecy aby silnik mógł chodzić pewnie i równo w tych bogatych ustawieniach. Chodzi o to aby utrzymać silnik na chodzie przez 20 minut. Obserwujcie temperaturę silnika. Jeśli przekroczy 110 stopni Celsjusza natychmiast zatrzymajcie silnik i pozwólcie mu ostygnąć.

1. Po 20 pierwszych minutach możemy zabrać się do dalszej roboty. Silnik ostygł, odpalamy go ponownie i dajemy chwilkę aby pochodził (2-3 minuty). Teraz jeździmy modelem w tą i z powrotem po gładkiej nawierzchni dodając delikatnie gazu (nie więcej niż 50%). Silnik powinien chodzić wciąż na bogatych ustawieniach a model będzie się wolno zbierał i nie będzie zbyt szybki. Dodatkowo, z tłumika będzie wydobywało się dużo dymu i oleju. Jeśli mieszanka jest zbyt bogata, model nie chce jeździć, podkręć iglicę wysokich obrotów (high speed needle) o 1/8 obrotu w prawo. Tak spalasz kolejne 2 zbiorniki paliwa.

2. Teraz kolejny zbiornik paliwa (trzeci) spalasz w podobny sposób ale tym razem możesz otwierać przepustnicę na 100%. Gdy silnik osiągnie swoje najwyższe obroty, trzymasz przepustnicę otwartą przez 2 sekundy i puszczasz. Przy końcu zbiornika możesz wydłużyć ten czas do 4 sekund.

3. Po wypaleniu trzeciego zbiornika możemy rozpocząć regulowanie składu mieszanki. Zawsze regulację silnika zaczynamy od iglicy wysokich obrotów. Napełniamy zbiornik, odpalamy silnik i go rozgrzewamy. Teraz rozkęcamy model do 100% obrotów i obserwujemy jak jeździ. Zatrzymujemy model i przekręcamy iglicę wysokich obrotówo 1/8 obrotu w prawo. Ponownie rozpędzamy model. w tym momencie osiągi silnika będą znacznie lepsze a jego dźwięk jeszcze ładniejszy. Ponownie zatrzymujemy model i podkręcamy iglicę o kolejne 1/8 obrotu w prawo. Znów osiągi będą lepsze. Powtarzamy tę procedurę do momentu aż nie będzie wzrostu wydajności (w wysokim przedziale obrotów, głównie chodzi tutaj o topowa prędkość). Błękitny dym na pełnych obrotach świadczy o tym że silnik jest wciąż smarowany, brak dymu z układu wydechowego świadczy o zbyt ubogiej mieszance. Teraz obserwuj pracę silnika na wysokich obrotach i upewnij się że silnik nie przekracza 110 stopni. Jesli model osiąga topową prędkość a silnik sie nie grzeje, nie gaśni i ma błękitne spaliny, wszystko jest dobrze i iglica jest ustawiona. Jeśli się grzeje wzbogać mieszankę przekręcając iglicę w lewo. Jeśli już jesteś pewien że ustawienie mieszanki wysokich obrotów jest poprawne, dla bezpieczeństwa przekręć iglicę o 1/8 obrotu w lewo (w ten sposób wzbogacisz mieszankę o troszkę, dając silnikowi margines bezpieczeństwa).

UWAGA:

Jeśli silnik będzie ustawiony zbyt ubogo (iglica za mocno wkręcona), nie będzie gładko przyspieszał oraz będzie się przegrzewał co znacznie obniży jego żywotność lub może doprowadzić do jego zatarcia z braku smarowania.

1. Teraz gdy iglica odpowiedzialna za wysokie obroty została ustawiona, mozemy zabrać się do regulacji drugiej, odpowiedzialnej za niskie obroty (Low Speed Needle). Pracujący silnik (rozgrzany) sprowadzamy do niskich obrotów (odpuszczamy całkowicie gaz) i pozwalamy mu tak pracować prze okolo 5 sekund. Jest to bardzo ważną rzeczą aby upewnic się że przepustnica przy zamknietym gazie ma 1mm przerwy. Naciśnij gaz i obserwuj zachowanie modelu. Jeśli model w dolnym przedziale obrotów (0-25%) podczas startu bardzo mocno kopci oraz słabo przyspiesza oznacza to iż iglic dolnych obrotów ustawiona jest zbyt bogato. Przekręć iglicę o 1/8 obrotu w prawo i ponownie obserwuj przespieszenie modelu. Teraz bęzie lepiej. Powtarzaj tak do momentu az model będzie sie dobrze zbierał a silnik będzie miał wtedy słabe smarowanie i może ulec zniszczeniu. Przy dobrze wyregulowanej iglicy niskich obrotów model szybko się zbiera a z tłumika wydobywa się błękitny dym. Przy zbyt ubogiej mieszance silnik może przerywać, gasnąć, nierówno startować.

2. Niektórzy proponuja jeszcze inną metodę na ustawienie iglicy niskich obrotów:

odpal silnik, rozgrzej go do normalnej temperatury pracy (90-120 stopni). Przy odpuszczonym gazie ściśnij przewód z paliwem idącym do gaźnika i słuchaj jak pracuje. Jesli silnik zatrzymuje pracę bez wczesniejszego przyspieszenia obrotów, iglica ustawiona jest zbyt ubogo. Jeśli silnik zanim zgaśnie zaczyna się wkręcać na bardzo wysokie obroty, iglica ustawiona jest zbyt bogato. Jesli silnik przed zgaśnięciem przyspiesza nieznacznie, iglica ustawiona jest poprawnie.

DOBIERANIE ŚWIEC ŻAROWYCH:

Wyróżniamy dwa typy świec żarowych. Świece normalne oraz turbo. Świece turbo mają stożkowe zakończenie i są przeznaczone do silników do nich przystosowanych (jest to wyraźnie zaznaczone w instrukcji). Zdecydowana większiść silników przystosowana jest do pracy ze świecami normalnymi. Są świece gorące i zimne oraz pośrednie.

Gorąca świeca różni sie tym od zimnej że szybciej sie nagrzewa podczas pracy silnika i jej temperatura pozostaje wyższa od świecy zimnej. Ma to wielkie znaczenie w przypadku paliwa, w szcególności zawartości palnego nitro. Gdy w paliwie jest mało nitro używamy gorętszej świecy. Gdy jest go dużo uzywamy świecy zimniejszej. Jeśli mimo dobrego wyregulowania gaźnika, silnik ma wciąż słabą moc przy wysokiej temperaturze pracy, gaśnie lub spadaja mu obroty po odłączeniu zasilania świecy, twoja świeca jest prawdopodobnie za zimna. Jesli silnik pracuje nirówno, drucik w świecy jest przepalony lub moco wygiety to oznacza że prawdopodobnie świeca jest za gorąca. Tak samo jest w przypadku gdy rozgrzany silnik przy próbie uruchomienia sam startuje (bez grzałki)

Twój koszyk
Koszyk jest pusty
W sprawie zamówień jesteśmy dostępni
w godz. otwarcia sklepu:

34269489


Informacje
Nasza witryna używa plików cookies
m.in. w celach: świadczenia usług,
reklamy, statystyk.
Korzystanie z witryny bez zmiany
ustawień Twojej przeglądarki
oznacza, że będą one umieszczane
w Twoim urządzeniu.
Pamiętaj, że zawsze możesz
zmienić te ustawienia.
Szczegóły znajdziesz w
Polityce cookies

Zapraszamy na forum modelarskie: