Na polskich drogach każdego roku przybywa aut elektrycznych, wśród których czołowe miejsce zajmuje Tesla. Jazda takim samochodem wymaga jednak opracowania planu, który uwzględni sesję ładowania akumulatorów. W jaki sposób można ładować Teslę?

Ładowanie we własnym garażu

Każdą Teslę można ładować na kilka sposobów. Jednym z nich jest sesja we własnym garażu. Wystarczy podłączyć kabel z wtyczką do gniazda jednofazowego 230 V lub do gniazda trójfazowego 400 V. Niestety, ładowanie z gniazda jednofazowego trwa bardzo długo, nawet do kilkudziesięciu godzin. W przypadku podłączenia do gniazda trójfazowego czas ten skraca się do 7 godzin. Doskonałym rozwiązaniem dla posiadaczy złącza siłowego jest zastosowanie ściennej tablicy ładowania, zamontowanej w garażu.

Do ładowania samochodów Tesla oferuje tablicę Wall Connector o maksymalnej mocy 22 kW. Wystarczy przed snem podłączyć ładowanie, by rano auto było gotowe do drogi. Ze względów ekonomicznych jest to korzystny sposób dla wszystkich posiadających siłę oraz dwutaryfowy licznik energii elektrycznej. Ładowanie akumulatorów samochodu tablicą WallBoxjest bezpieczne dla domowej sieci elektrycznej, a jego czas skraca się do 5-6 godzin.

Ładowarki publiczne – standardowe i ChaDeMo

Ponieważ segment samochodów elektrycznych rośnie, zwiększa się także sieć ich ładowania. Przy autostradach, drogach i w miastach funkcjonuje ponad 1200 stacji ładowania różnych firm, np. poznańskiej spółki EV+, katowickiego Taurona, GreenWay, PGE, Innogy oraz Rawicomu. Słupki z prądem pojawiają się coraz częściej w przestrzeni publicznej i planowane są nowe punkty.

Niektóre z nich, jak np. Orlen, oferują darmowe ładowanie, jednak ładowarki różnią się mocą, natężeniem i napięciem. Ma to ogromny wpływ na czas ładowania. Korzystanie z ładowarek standardowych wiąże się z koniecznością długiego czekania, gdyż wykorzystują one prąd przemienny. Tesla Model S z dwoma silnikami i baterią o pojemności 100 kWh musiałaby spędzić sporo czasu w takim punkcie. Ładowarki ChaDeMo działają znacznie szybciej, lecz wymagają zakupu specjalnego adaptera, co jest sporym wydatkiem.

Superchargery

Superchargery to stacje szybkiego ładowania Tesli, zaprojektowane z myślą o użytkownikach samochodów tej marki. To najszybciej działające ładowarki na świecie, wykorzystujące prąd stały o mocy 480 woltów. Każda taka superładowarka może obsługiwać równocześnie dwa samochody, rozdzielając moc lub jeden z pełną mocą. Globalna sieć szybkiego ładowania ma zapewnić kierowcom komfort podróży. W Europie znajduje się 500 takich stacji, ale ich liczba sukcesywnie stale wzrasta. W Polsce pierwsza stacja powstała w 2016 roku.

Obecnie sieć posiada osiem punktów, lecz planowane są kolejne. Dwusilnikowa Tesla Model 3 o zasięgu 567 km z prawie pustym akumulatorem zostanie załadowana do pełna w niecałe dwie godziny. Modele Tesli zakupione przed 2017 rokiem mogą dożywotnio korzystać z superchargerów za darmo. Nowe samochody nie są jednak objęte tą promocją. Powstaje coraz więcej stacji szybkiego ładowania innych marek, takich jak: GreenWay oraz Ekoen. Jednym z liderów polskiego rynku jest spółka państwowa Energa.

Rosnący rynek samochodów elektrycznych sprawia, że powstaje coraz więcej stacji ładowania. Chcąc sprostać oczekiwaniom klientów, muszą one zwiększać szybkość obsługi. Kierowcy na co dzień mogą ładować baterie we własnym garażu, lecz w trasie będą korzystać z punktów ładowania, na których nie stracą zbyt wiele czasu.

Rozwój sieci ładowarek do samochodów elektrycznych w Polsce
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here